Sa odlaskom zime, stižu nam topliji dani ali i izazovi koji dolaze s njima: proljetno čišćenje automobila, održavanje, zamjena guma ali i svakodnevna upotreba klima uređaja.
Međutim, klimatizacija je jedna od onih tema koja obiluje mitovima i poluinformacijama koje neminovno kruže među vozačima – bez nekog uporišta.
U nastavku ćemo spomenuti nekoliko najčešćih mitova o klimatizaciji u automobilima:
1. Vožnja bez uključenog klima uređaja značajno štedi gorivo.
Kada je u pitanju ova tvrdnja – ne može se isključivo dati odgovor da ili ne.
Može se jedino dati objašnjenje kad isključivanje klimatizacije ima a kad nema smisla.
U principu, kod nekih vozila se može napraviti ušteda, ali je ta ušteda toliko mala, da je ustvari beznačajna. Još ako vozač otvori prozore pri vožnji, tad se definitivno pravi kontraefekat jer se potrošnja može povećati.
Spušteni prozori smanjuju aerodinamičnost vozila, time povećavaju otpor pri kretanju – a sve ovo povećava potrošnju koja bi bila manja sa spuštenim prozorima i uključenim klima uređajem. Jedina situacija kad isključivanje klima uređaja i otvaranje prozora doista ima smisla jeste ako se voze kratke relacije ili je u pitanju vožnja u gradu.
U ovom konkretnom slučaju auto se kreće sporo i aerodinamika ne igra neku ulogu jer otpor pri kretanju nije velik. Osim toga, dok se auto ohladi posredstvom same klimatizacije – već ste stigli na željenu lokaciju!
2. Kada se pojavi neugodan miris iz klima uređaja – nešto sigurno nije uredu!
Ukoliko se u kabini vozila pojavi periodično ili čak učestalo neugodan miris, to ne mora značiti da nešto nije uredu.
Čak naprotiv, postoje situacije kad je miris iz sistema klime potpuno neutralan, ali se ispostavi da je zrak u automobilu problematičan a sistem klimatizacije zaprljan.
Redovno mijenjanje filtera i periodična provjera klima uređaja u servisu je jedini način izbjegavanja neugodnih situacija sa klima uređajem i problematičnim zrakom u kabini.
3. Mirisna drvca i osvježivači zraka poboljšavaju zrak u automobilu.
Ambijent i boravak u automobilu značajno poboljšava jedno mirisno drvce a da neke skuplje auto parfeme i ne spominjemo.
Međutim, daleko od toga da njihovo prisustvo u bilo kojem slučaju poboljšava sam zrak koji se udiše ili koji izlazi iz klimatizacijskog sistema. Oni mogu maskirati postojeće mirise iz klime ali nipošto ne mogu popraviti problem lošeg zraka u kabini.
Štaviše, u nekim slučajevima ovo može biti i kontradiktorno. Neki mirisi mogu biti uzročnici glavobolja, alergijskih reakcija i slično.
4. Klimatizacijski sistemi ne zahtijevaju posebno održavanje – dovoljna je zamjena filtera!
Tokom rada klima uređaj, odnosno neke njegove komponente, neminovno postaju deponija raznoraznih prljavština i bakterija. To treba blagovremeno kontrolirati i po potrebi servisirati.
Za one koji žele uvijek kvalitetan i čist zrak u kabini vozila, preporučuje se povremeno preventivno čišćenje klimatizacije. To podrazumijeva pregled klima uređaja i čišćenje isparivača i filtera za pelud.
A kada je riječ o samom filteru – zamjena ovog filtera je ustvari dio malog servisa. Taj servis bi se trebao raditi svake godine odnosno nakon određenog intervala pređenih kilometara. Međutim – nekad to nije dovoljno!
Za automobil koji je redovno održavan i nije pretjerano star – ovo bi moglo biti dovoljno. S druge strane, ukoliko je auto prešao mnogo kilometara ili je ipak stariji model vozila u pitanju, zamjena filtera vjerovatno neće biti dovoljna. Tako da se ponovo vraćamo na ranije spomenuti savjet: preporučuje se čišćenje isparivača i filtera za pelud.
5. Uključivanje klima uređaja odmah nakon ulaska u automobil i podešavanje na punu snagu puhanja.
Jedna od učestalih grešaka koje vozači rade jeste uključivanje klima uređaja odmah nakon ulaska u auto ili neposredno nakon pokretanja motora. Još ako pri tome dodamo podešavanje puhanja klimatizacijskog sistema na punu snagu – to dodatno pogoršava cijelu situaciju.
Ovaj postupak neminovno dovodi do preopterećenja cjelokupnog sistema i smanjuje njegov životni vijek.
Ispravno bi bilo prvo uključiti motor, sačekati nekoliko trenutaka i onda uključiti klima uređaj. Pa čak i tad, kad se uključi klima uređaj, podesiti ga na niži režim puhanja a ne na najjaču moguću snagu.
Zatim, ukoliko ima potrebe, blagovremeno povećavati intenzitet puhanja.
I preporučuje se također, isključivanje klima uređaja nekoliko trenutaka prije dolaska na odredište. Ovo će dodatno napraviti uštede plina.