+387 32 405 010
info@strongauto.ba

Pon - Pet 08:00 - 18:00
Subota 08:00 - 17:00

Trap, ovjes, centriranje trapa, reglaža trapa, špura, optika

Trap automobila (ovjes) – 6 stvari koje morate znati

Šta je trap automobila (ovjes) i čemu služi?

Trap automobila je dio koji vam omogućava kretanje u željenom smjeru, odnosno dio koji povezuje točkove sa ostatkom vozila. To je dio gdje se vozilo spaja na kotače i osigurava vožnju u željenom smjeru.

Da je put savršeno ravan, bez neravnina, ovjes ne bi bio potreban, međutim, naši putevi su daleko od toga. Čak i novoizgrađeni putevi imaju nesavršenosti koje su u interakciji sa točkovima vozila.

Ovjes preuzima uzdužne i poprečne sile koje djeluju na kotače, pretvarajući kompletnu potencijalnu energiju (težinu i opterećenje) i dio kinetičke energije vozila u energiju vlastite elastične deformacije. Ovjes prigušuje pretpostavljena dinamička opterećenja, smanjuje vibracije karoserije i osigurava precizno vođenje kotača, uz minimalne promjene energije. Dakle, ovo je veoma važan dio vozila, mnogi ga smatraju najvažnijim dijelom automobila, tik uz kočnice jer je veoma važan za bezbednost.

Osnovni dijelovi ovjesa su: Lafete, amortizeri, stabilizatori , spone volana, krajnice, nosači amortizera, ležajevi amortizera , seleni, kugle, ramena.

Trap automobila (ovjes)
Slika 1. Trap automobila (ovjes)

Kako funkcioniše trap/ovjes?

Osnovna podjela koja se temelji na načinu djelovanja sistema ovjesa:

1. PASIVNI OVJES

2. REAKTIVNI OVJES

3. POLUAKTIVNI OVJES

4. AKTIVNI OVJES

Pogledajte video u nastavku koji pojašnjava funkcionisanje trapa: https://www.youtube.com/watch?v=VdpZZ_50cvg&t=181s

Koji su to dijelovi trapa i nešto o njima?

Lafete, amortizeri, stabilizatori , spone volana, krajnice, nosači amortizera, ležajevi amortizera , seleni, kugle, ramena.

Lafete i oscilirajuća ramena

Ovjes najčešće dijelimo na prednji i stražnji, no prednji izdržava najveća opterećenja jer je u neposrednoj blizini smješten motor te na tom mjestu prisutne su i najveće vibracije, a zadnji dio ovjesa zapravo samo slijedi putanju prednjega. Jedan od dijelova ovjesa su i lafete. Na lafete s donje strane su učvršćeni rukavci. Ona na sebi ima ugrađen i kuglasti zglob koji omogućuje i lafeti, i amortizeru, i rukavcu, a samim time i cijelom kotaču hod gore-dolje te zakretanje volanom lijevo i desno. Lafeta je pričvršćena za karoseriju pomoću dijelova koji su napravljeni od gume koji se nazivaju seleni, a uloga im je utišavanje utjecaja s ceste na kabinu, kako bi nam vožnja bila što ugodnija.

Slika 2. Lafete i oscilirajuća ramena

Amortizeri

Amortizeri su ublaživači udara, odnosno glavni im je zadatak da ublaže vibracije i udare koji se preko kotača prenose na ostale dijelove vozila, prije svega na karoseriju. Ako su amortizeri ispravni, onda vozilo dobro leži na cesti te je vožnja udobna. Međutim, ako su amortizeri kao ublaživači udara neispravni, prilikom svake neravnine na cesti dolazi do jačih i dugotrajnijih vibracija na vozilu, ljuljanja vozila, zanošenja, poskakivanja, ali i pojave ulja te neravnomjernog trošenja guma. Ako je ovaj dio neispravan, smanjuje se sigurnost vožnje jer i svako manje zanošenje u zavoju ili u sličnim situacijama može postati kobno. Budući ovaj dio nije pretjerano skup, nema razloga za riskiranje sigurnosti.

Amortizeri i opruge izloženi su kiši, prašini i soli što može uzrokovati koroziju i oštećenja i time prouzrokovati slabljenje performansi. Upravo zbog toga potrebno je prekontrolirati trap svakih 20-30.000 km. S obzirom da se slabljenje odvija polagano i stoga neprimjetno, osim u slučajevima lomova, vozači se prilagođavaju novonastaloj situaciji.

Slika 3. Amortizeri

Krajnice

Trap treba držati karoseriju na određenoj visini od tla te omogućiti njenu oscilaciju kako bi se povećao komfor vožnje i smanjilo djelovanje sila. Jedan od dijelova trapa su i krajnice. Na njih treba obratiti posebnu pozornost prilikom svake kontrole vozila jer ako između spona i krajnica ima zraka, odnosno, kako će vam to automehaničar objasniti, lufta, znak je da sistem nije dobar i da se krajnice moraju zamijeniti. Ukoliko se čuje neugodno pucketanje i lupanje u vozilu tijekom vožnje, ovo bi mogao biti znak da su krajnice već istrošene i pri kraju te ih je potrebno čim prije zamijeniti zbog vlastite sigurnosti.

Slika 4. Krajnice

Nosači i ležajevi amortizera

Kako im i samo ime kaže, ležajevi amortizera dio su koji se nalazi odmah uz amortizer, a cilj je dodatno ublažiti utjecaj sila na vozilo te povećati sigurnost i udobnost vožnje.

Oni djeluju kao ublaživači udarca (slično kao i amortizeri) i kao strukturalna potpora samom ovjesu vozila. To znači da nosači amortizera imaju veću ulogu od samih amortizera s obzirom na činjenicu da amortizeri nisu strukturalna potpora kompletnom ovjesu – oni samo kontroliraju brzinu pri kojoj se događa transfer težine, a ne samu težinu vozila.

Ležajevi amortizera su zapravo na prvom udaru tih sila i često se događa da se istroše prije od samih amortizera. Ležajevi amortizera su istrošeni ako se vozilom teže upravlja, vožnja je neudobna, gume se troše više nego inače, a vibracije se osjete i u putničkom dijelu vozila. Svaki kotač ima svoj ležaj amortizera, jednako kao i sam amortizer te ih je najbolje mijenjati u paru, dakle oba prednja ili oba stražnja ili, čak sva četiri.

Istrošeni amortizeri, nosači i ležajevi amortizera mogu dovesti do nekontrolirane preraspodijele mase vozila u svim smjerovima što smanjuje sposobnost gumama da održavaju maksimalno prianjanje uz podlogu, a također produljuju zaustavni put vozila.

Upravo zato što amortizeri, nosači i ležajevi amortizera značajno utječu na upravljivost vozila, smatraju se kritičnim faktorima sigurnosti u prometu.

Seleni

Seleni su dio trapa a iako se kod nas uvriježio naziv selen blokovi, zapravo bi pravilan izraz bio ‘silent blocks’ ili ‘blokovi za tišinu’ jer im je osnovna funkcija smanjenje utjecaja s ceste, dakle prije svega vibracija i udaraca, na karoseriju, odnosno kako bi nam vožnja bila što ugodnija i ljepša. Seleni su napravljeni od komada gume, Poliuretana ili ostalih materijala koji odlično ublažavaju vibracije, a nalaze se na mjestu spajanja dijelova trapa, prije svega lafeta, i karoserije.

Seleni se koriste u lafeta, kod stabilizatora, kugli, amortizera te drugih komponenti ovjesa pa čak i nosača motora/prijenosa.

Troše se i pucaju radi starosti, vrućine, izloženosti soli i ostalim tekućinama sa ceste te čestim stresom koje prouzrokuje kretanje i opterećenje samog vozila. Njihovo trošenje utječe na ostale dijelove povezane njima te mogu dozvoliti kontakt metal na metal.

Kada se seleni počnu trošiti, dolazi do zračnosti (tzv. lufta) što u većoj ili manjoj mjeri prouzrokuje labav prednji kraj vozila, zvukove lupanja ili zveckanja na neravnoj cesti te prilikom skretanja ili naglog kočenja. Također, jedan od simptoma može biti slaba upravljivost i loša povratna informacija na volanu pa i povećana/neravnomjerna potrošnja guma.

Ponekad mehaničar može preporučiti izmjenu kompletnog dijela skupa sa selenima (ponekad seleni dolaze uprešani u aluminijska kućišta) jer bi uklanjanje selena iz takvog dijela bilo dugotrajan i skupocjen proces. Međutim, u 90% slučajeva je dovoljna samo izmjena selena koja ujedno znači i značajne uštede novaca vlasniku vozila umjesto zamjene kompletnog dijela (najčešće lafeta). Također je preporuka zamjene selena na vozilima koji nisu voženi duže vrijeme.

Slika 5. Seleni

Stabilizator

Stabilizator (tzv. balans štanga) je dio trapa i dodatno utječe na stabilnost vozila. Zapravo se radi o metalnoj poluzi (štangi) koja spaja lijevu i desnu stranu trapa. Kada se trap na jednom kotaču kreće gore-dolje, stabilizator prebacuje kretnje na drugi kotač kako bi ujednačio sile i smanjio naginjanje vozila. To dolazi do izražaja posebice prilikom prolaska kroz zavoje gdje stabilizator sprječava ili smanjuje podizanje unutarnjeg kotača kako ne bi došlo do prevrtanja vozila.

Zamislite samo situaciju gdje ulazite u oštar zavoj – ako ste u vozilu, osjećate kako Vas naginje “van” zavoja – ista stvar se događa svim dijelovima Vašeg vozila. Tako se dio vozila koji je na “vanjskom” dijelu zavoja stišće prema podlozi, a dio vozila na “unutarnjem” dijelu zavoja se podiže. Odnosno, ako skrenete jako naglo ili uđete u zavoj sa prevelikom brzinom, gume na “unutarnjem” dijelu zavoja se podižu sa ceste i auto kreće u prevrtanje. Zato je stabilizator (eng. anti-roll bar) od kritične važnosti i za samu sigurnost u prometu.

Slika 6. Stabilizatori

Kugle

Kugle na vozilima još se nazivaju i kuglastim zglobovima ili jabučicama, a radi se o dijelu ovjesa koji se nalazi tik do lafete i amortizera te je važan za održavanje hoda automobila gore – dolje, ali i za zakretanje volana lijevo – desno. Naime, lafeta na svom donjem dijelu, odnosno na mjestu na kojem se spaja s rukavcem, ima ugrađenu ovu kuglu koja omogućava hod amortizera i svih susjednih dijelova u smjeru gore – dolje, ali istovremeno omogućava i neometano okretanje volana lijevo – desno. Svaki kotač ima svoju kuglu, dakle postoje prednje i stražnje, a bitno je da se uvijek moraju mijenjati u paru. Kugle mnogi smatraju najvažnijim dijelom na ovjesu i bitno je da budu ispravne.

Slika 7. Kugle

Koji simptomi kvara trapa/ovjesa?

Ovo su neki od simptoa kvara trapa/ovjesa:

  • kada u toku vožnje osetite lupkanje ili tup udarac u prednjem trapu
  • kada primjetite da vam se gume neravnomjerno troše
  • kada prilikom prelaska preko prepreka čujete lupkanja
  • kada prilikom skretanja čujete udarac u točku
  • kada u vožnji auto ima tendenciju da vuče u lijevu ili desnu stranu
  • volan stoji nakrivo dok vozite pravolinijski (volan nije u osi)
  • kada je auto u toku vožnje nestabilan
  • kada imate osećaj da zadnji dio automobila ima tedenciju da vas zaobiđe
  • neobično se ponaša prilikom kočenja, oštrog ubrzavanja ili skretanja (auto „pliva“ u stranu)

Koji uzroci kvara trapa/ovjesa?

Ovo su neki od uzroka kvara trapa/ovjesa:

  • Neprilagođena brzina
  • Često penjanje uz ivičnjak
  • Brzo penjanje uz ivičnjak ili udarac u njega
  • Naglo kočenje i ubrzavanje u krivinama
  • Preletanje policajca ležećeg policajca, pepreka ili udarnih rupa na putu
  • Vožnja u neadekvatnim uslovima i na lošim putevima
  • Dotrajalost dijelova trapa/ovjesa, itd.

Centriranje trapa ili reglaža trapa?

Točkovi, odnosno gume su jedini kontakt automobila sa podlogoma, pa je bitno da taj kontakt bude pravilan.

Reglaža trapa ili centriranje trapa (špura,optika) je postupak pomoću kojeg se geometrija ovjesa/trapa dovodi u korektan položaj, tako da točkovi budu normalni (okomiti) na podlogu i međusobno paralelni.

Prednosti provođenja ove procedure su bolje držanje pravca, stabilnije ponašanje u krivini, rasterećenje elemenata ovjesa, manje trošenje pneumatika i niža potrošnja goriva.

Kada je potrebno centriranje trapa ili reglaža trapa?

U slučaju nekog od sledećih simptoma:

  • gume se neravnomjerno troše
  • auto vuče u stranu
  • volan stoji nakrivo dok vozite pravolinijski
  • neobično se ponaša prilikom kočenja, oštrog ubrzavanja ili skretanja
  • osećate da je drugačiji otpor ili osećaj na volanu prilikom skretanja itd.

Šta sve može da izazove poremećaj geometrije trapa?

Potencijalni uzroci problema su brojni:

  • naletanje na udarnu rupu
  • često penjanje uz ivičnjak
  • udarac o ivičnjak ili suviše brzo penjanje uz njega
  • sama vožnja, naročito po lošim putevima, oštra vožnja, posebno po krivinama, naročito uz jako kočenje ili ubrzavanje u samoj krivini (klasična greška vozača koji sebe sebe neosnovano smatraju dobrim vozačima), itd.
  • snažno kretanje sa volanom smotanim skoro do kraja
  • preletanje preko ležećeg policajca (ili udarne rupe), naročito uz snažno kočenje i motanje volana kako bi se ublažio udar, itd.

Centriranje trapa ili reglaža trapa nakon zamjene dijelova trapa

Ako ste bili kod majstora i menjali npr. selene, kugle, amortizere, opruge, ležajave točka, spone i slično, obavezno nakon toga uradite i centriranje trapa.

Preventivno centriranje trapa ili reglaža trapa

Savetuje se da se centriranje trapa ili reglaža trapa (špura, optika) obavlja i preventivno, pošto se vi vremenom nesvjesno navikavate na neobično ponašanje vozila ili ne primećujete nepravilno trošenje guma.

Nema univerzalnog odgovora na koliko kilometara to treba obaviti. Na primjer – na oko 20.000 km. Generalno, što više vozite po lošem putu, penjete su uz ivičnjake, prelazite preko udarnih rupa i slično, češće bi trebalo preventivno ići na centriranje trapa.

Isto važi i ukoliko ste imali udes, čak i ukoliko je bio veoma blag. I slabiji udarac drugog vozila može da poremeti geometriju vešanja.

Neki savetuju centriranje trapa i kada se stavljaju nove gume ili menjaju zimske/ljetne gume. Konsultovali smo stručnjake i mišljenja su podijeljena – uglavnom, nije obavezno, ali može da bude vrlo korisno.

Kako ide procedura?

Prvo majstori provjeravaju vešanje. Ako nešto nije u redu, reglaža trapa se ne radi – zato što nema svrhe. Moraćete prvo da riješite problem, pa da se vratite na centriranje trapa.

Ukoliko je sve u redu, na točkove se postavljaju tzv. mjerne glave.

Slika 8. Centriranje trapa ili reglaža trapa

I položaj volana se provjerava – ako nije u skladu sa položajem točkova, obavlja se korekcija.

Pomoću kompjutera i mjernih glava postavljenih na točkove, majstori vrše podešavanja i postavljaju točkove u položaj koji je propisala fabrika.

Koliko traje centriranje trapa ili reglaža trapa?

Zavisi od više faktora. Kod nekih automobila se centrira samo prednji, a kod nekih oba trapa. U najboljem slučaju računajte na 15-20 minuta, pa do preko pola sata za reglažu trapa.

Koliko košta centriranje trapa ili reglaža trapa?

Slika 9. Centriranje trapa ili reglaža trapa

Reglaža trapa košta oko 20 KM do 30 KM ovisno o automobilu i tehnologiji za centriranje . Strong Auto servis vam nudi uslugu centriranje trapa ili reglaže trapa na najsavremenijoj mašini HUNTER HawkEye ELITE.

Za više informacija o ovoj usluzi, slobodno se obratite u Strong Auto servisu ili pozovite na broj 062 903 390.

Ponuda, izbor i cijena dijelova za ovjes/trap?

Većina proizvođača čije proizvode zastupamo su izbor vodećih proizvođača automobila u prvoj ugradnji čime garantujemo kvalitetu i pouzdanost naših proizvoda.

Kao što smo rekli neispravni dijelovi ovjesa/trapa dovode do neugodne i nesigurne vožnje, neravnomjernog trošenja guma, oštećenje i trošenje ostalih dijelova ovjesa.  Odaberite kvalitetne dijelove ovjesa od sljedećih proizvođača i izbjegnite sve probleme:

Naši artikli su dostupni u čitavoj BiH. Budite i Vi jedan u nizu naših zadovoljnih kupaca.

Da li ćete posjetiti naše poslovnice ili ćemo Vam naručeni artikal poslati poštom. Odluka je na Vama.

Za više informacija kontaktirajte nas na 032 405 010 ili putem viber-a i whatsapp-a na 061 753 141.